menu

About us

passion for well-made things

Bergianti and Pagliani srl is first and foremost the path that unites two professionals in a common textile culture, made of technique, craftsmanship, research and respect for the environment. Several are the cornerstones that are part of the company’s DNA starting from totally Made in Italy production: not a label, but a production reality that offers articles made at zero km in its headquarters in Carpi (MO).

At the base of each product is a quality design that starts from the research of yarns, fabrics and workmanship, to the point of enhancing the material of choice, linen. Every single detail is made with the care and attention that distinguishes Italian manufacturing, for a totally heart-made product. Production times leave room for tailoring: each garment can be made to measure, become unique, and meet individual customer needs. And while on the one hand the Fabbrica is firmly tied to its traditions, on the other it has a stylistic spirit that looks to the trends of tomorrow, to present to the market modern collections suitable for everyday life.

A real Living in linen that translates into respect for the environment thanks to natural materials, vegetable dyes and green production. Entering the Factory means entering a laboratory of ideas that, thanks to creativity and research, aims to go beyond real and imaginary boundaries.

Storia

Il tempo scandito all’interno della Fabbrica va al ritmo dell’artigianalità, della passione per le cose ben fatte, di quella competenza tutta italiana per il settore tessile di qualità. La storia dell’azienda ha radici profonde che risalgono al know-how del comprensorio carpigiano e del tramandarsi conoscenze fra generazioni, nello specifico al 1975 con l’attività della famiglia Bergianti, che all’inizio produce maglieria e poi diventa specialista di capi finiti in private label. Nel 1990, con l’ingresso in azienda della figlia Monica, si aggiungono il controllo qualità e la logistica, completando così il ciclo produttivo.
L’idea di un brand e di uno stile di vita dedicato al lino nasce nel 2007: Luca Pagliani esce da un’affermata impresa di cui era socio e crea il marchio laFABBRICAdelLINO, per una collezione home couture che la moglie Monica Bergianti decide immediatamente di produrre. Sono gli albori di una realtà unica, fondata sull’equilibrio fra innovazione e tradizione, sul rispetto totale dell’ambiente e sul made in Italy.
Soprattutto è l’inizio di una storia in cui la materia prima, il lino, esplora una miriade di racconti diversi, veicolati dai prodotti artigianali dell’azienda. Quello che esce dalla Fabbrica è 100% naturale, ecocompatibile e pratico, infatti, non è necessario stirarlo grazie al finish soft touch che lo rende naturalmente stropicciato. Inoltre, la tintura in capo con sostanze vegetali anallergiche garantisce una resa del colore unica e completamente sostenibile.
Colore, ricerca e design contraddistinguono la home collection che veste la casa – living, cucina, camera da letto e bagno – con la naturale eleganza tipica del lino.

Nel 2008 nasce la linea di abbigliamento, identificata con la sigla LFDL, che nel corso del tempo si amplia e perfeziona, collocandosi in un comparto premium: all’inizio è costituita da pochi pezzi, in particolare pigiami e copricostumi che riscuotono un grande successo; poi la collezione si arricchisce e diventa completa con capi prevalentemente in lino, versatili, eleganti e pratici, dedicati alla donna e all’uomo. Nasce poi una collezione autunno-inverno con il logo LFDL laFABBRICAdellaLANA in cui il focus è sempre su materiali naturali e pregiati, e dove la lana è grande protagonista.
Non manca poi una proposta di fragranze per la casa e per la cura del corpo, leFRAGRANZEdelLINO sempre in linea con l’animo green-friendly e ricercato dell’azienda.

Coerente al suo animo sartoriale, la Fabbrica realizza anche progetti su misura: nel 2010 in collaborazione con architetti e designer nasce il settore Project in cui si realizzano forniture per alberghi, ristoranti e nautica. Oggi l’azienda collabora con 50 studi di architettura, stile e interior design di tutto il mondo.
L’azienda inoltre produce in private label e in conto terzi per i migliori marchi nazionali.

Oggi questa realtà poliedrica serve più di 400 boutique di abbigliamento e 450 negozi di tessile casa distribuiti in venti stati nel mondo. Il fatturato proviene per il 33% dall’estero, di cui metà in Europa e metà Extra UE. Il primo mercato di riferimento dopo l’Italia, infatti, è la Russia.
L’azienda è certificata EAC, Euro1.

WASHING INSTRUCTIONS FOR LINEN GARMENTS AND PRODUCTS

Linen is a precious and high quality fabric, which requires care and attention to be maintained well. Here are some tips to respect his natural fiber.

HOW TO MAKE THEM SOFT

Always use a NEUTRAL soap; add a delicate FABRIC SOFTENER or (the one excludes the other) put your garment in the DRYER for 15 minutes MAXIMUM;
- use the WASHING MACHINE (be careful to separate fabrics by color) and DO NOT MAKE DRY WASHING;
- make a low temperature washing, at most 30/40 degrees;
- avoid too powerful centrifuges, they can damage tissue;
- pay attention to delicate points of shirts, like the collar, the cuffs and sleeves, you can use a specific product for linen fabric, to be sprayed on the interested area;
- white color linen should be washed with a specific detergent with bleaching, able to guarantee the natural white of the garment;
- the colored linen instead, simply requires a detergent that will not damage the color;
- as drying, garments must be protected from direct sunlight, which could whiten and turn yellow the colors;
- roll upside down and cover them with a white cloth, so you could easily iron them;
- the clips - if used - should be placed in so-called “invisible places”, like on the seams, in the upturned collar, etc ...;

HOW TO REMOVE STAINS

Add a teaspoon of BICARBONATE to detergent or any other REMOVER with doesn’t BLEACH and avoid the use of AGGRESSIVE detergents.

HOW TO PERFUME THEM

Even after repeated washings you want to get the original scent of LA FABBRICA DEL LINO’s products, you can ask for and purchase our fragrances suitable for fabrics and for your home.